Betonbedrijf Schelfhout nv is al ruim 45 jaar producent van geprefabriceerde wanden en plinten in gewapend industrieel beton. Hun klanten behoren hoofdzakelijk tot de industriële-, commerciële- en agrarische sector. Het bedrijf maakt deel uit van de CRH groep, die wereldwijd toonaangevend is in bouwmaterialen en beschikt over ruim 70.000 medewerkers verspreid over meer dan 3.000 sites in 28 landen.

Onlangs investeerde Schelfhout, uit het Belgisch-Limburgse Kinrooi, in een nieuwe portaalkraan, waarvoor ze aanklopten bij Constructiewerkhuizen Deman uit het West-Vlaamse Sint-Eloois-Winkel. Hun rolbruggen en portaalkranen zijn uitgegroeid tot dé norm bij tal van betonproducenten en betonverwerkende bedrijven.

De nieuwe portaalkraan is een enkelligger met 2 takels en een totale hijscapaciteit van 20 ton. De kraan beschikt over een kokerligger in V-vorm met een lengte van 40 m. De kokerligger werd in één stuk gebouwd zonder boutverbindingen.

De hijssnelheid bij vollast (20 ton) bedraagt 8,9 m/min en bij deellasten tot 11 tonverhoogd de hijssnelheid reeds tot 12 m/min. Katrijden laat snelheden toe van 5 tot 32 m/min en kraanrijden van 10 tot 50 m/min. De stuurkasten in RVS werden gemonteerd op een werkplatform naast de kokerligger, bereikbaar via een afsluitbare kooiladder.

Nog performanter door extra ‘Smart Features’
Hoewel in basisuitvoering de portaalkraan van Deman reeds bijzonder performant is, werd hier toch geopteerd voor de toevoeging van een aantal ‘Smart Features’ met het oog op nog meer veiligheid, efficiëntie en een snellere Return On Investment.

Dankzij de ‘Shock Load Prevention’ wordt de takelbelasting continu in het oog gehouden om het zacht opnemen van een last te verzekeren. Bij abrupte opname van een last wordt de hijssnelheid automatisch gereduceerd, waardoor schokken en voortijdige slijtage vermeden worden.

‘Extended Speed Range’ laat hogere snelheden toe wanneer de last lichter wordt. Zo wordt de efficiëntie nog verhoogd door het reduceren van de cyclustijden en de inherente wachttijden.

Via ‘Load Floating’ wordt bij een stop de last op zijn positie gehouden zonder de motorrem te sluiten. Dit zorgt voor een snelle, veilige en vlotte herstart met betere controle van de operator. Hierdoor wordt tevens de levensduur van het remmechanisme sterk verhoogd.

Tevens kan de portaalkraan veilig werken bij windsnelheden tot 6 Beaufort en is ze hiervoor uitgerust met een anemometer.

Geometrische controles
Naast een correcte dimensionering en een hoogwaardig oppervlaktebehandeling was het al even belangrijk dat de kraan geometrisch perfect binnen de normen viel. Daarom werden in de loop van het productie- en montageproces een reeks nauwkeurige geometrische controles uitgevoerd.

Deze nieuwe portaalkraan van Deman opent voor Schelhout alvast mooie perspectieven op vlak van sneller en efficiënter werken, met een korte terugverdientijd van de investering tot gevolg.

__

Wenst u een afspraak om uw project te bespreken?
Contacteer ons