Kraanbaanprofiel
Het kraanbaanprofiel voor bovenloopkranen kan een gewalst I-profiel zijn, al dan niet met zijdelingse versterkingen voor het opvangen van de horizontale belastingen, een samen gelast I-profiel of een kokerligger.
Voor hangkranen kunnen dezelfde soorten profielen, echter zonder rail, worden gebruikt. Voor portaalkranen wordt in samenspraak met u een optimale keuze gemaakt volgens de omstandigheden en gebruik.
Enkele mogelijkheden zijn een opgelaste rail op een I-profiel of een geklemde A-rail continu of discontinu opgelegd. Wij zorgen voor de wielbelastingen waarmee u de stabiliteitsstudie van de funderingen kan bepalen
Het soort rail op het kraanbaanprofiel wordt gekozen volgens de toepassing: dit kan een railplat of A-rail zijn. De juiste afmetingen van deze rails maken eveneens deel uit van onze berekeningen.
Rail plat
Typische afmetingen (b x h; mm) hiervoor zijn:
- 50 x 30
- 60 x 40
- 70 x 50
De rails worden met een onderbroken las vakkundig op het kraanbaanprofiel gelast. De staalkwaliteit van deze rails is S355.
A-rail
Deze rails worden toegepast bij grotere wielbelastingen en/of bij intens gebruik van de rolbrug zoals productierolbruggen, al dan niet geautomatiseerd. Dit kan zowel voor de rails op de rolbrug, dus voor de loopkat, als de rails op de kraanbaan voor de rolbrug.
- Door de bouwvorm van deze rail is het mogelijk om horizontaal opgestelde geleidingswielen toe te passen in plaats van wielen met flenzen.
- De onderkant is een weinig bolvormig waardoor er een passende versterkte elastische onderlegmat op het kraanbaanprofiel voorzien dient te worden.
- De A-rails worden op regelmatige afstand geklemd op het kraanbaanprofiel.
- Worden de rails aluminothermisch aan elkaar gelast tot één lengte, dan beschikt u over een duurzame en betrouwbare railoplossing.